Idag har jag än så länge:
 
- äntligen kramat om Tomas som varit iväg sen tisdagskväll <3 <3 Han fick genast ta hand om mig med min förlamande mensvärk så det var ju passande måste jag säga.
- med stor möda handlat inför veckan så jag kan preppa matlådor ->->->
- hittat muskotnöten - varför tog det så lång tid att introducera denna ljuvliga krydda i min vardag?
- lagat en gäng sojafärsbiffar med denna ljuvliga krydda, plus lite rivig ingefära och stark paprika
- samtidigt som biffarna lagades i ugnen så rostade jag lite sötpotatis som ska vara till biffarna i tisdagens matlåda i skolan
- kokat en bunt ägg till frukostarna (så jag kan sprida äggmök på bussen <3)
- gjort korvgryta till morgondagens lunch i skolan
- planerat veckan som kommer ö.h.t med föreläsningarna, bibliotekstimmarna samt mattiderna. 
 
Listor är underbart! Känner mig lugn när jag har punktat upp mina timmar, har koll på läget. Förbereda i köket har jag inte alltid varit duktig på men nu är det ganska mycket timmar i skolan vilket blir heldagar i och med bussåkandet och timmar mellan föreläsningar och extrajobb på biblioteket. De andra terminerna har jag inte haft med mig ordentligt med mat vilket ledde till svimfärdig Maria på vägen hem eller panikinköp av kaffe och banan på Pressbyrån, eller dyr matlåda. Så nu har jag med mig frukost, lunch och mellanmål så jag känner mig trygg med det.
 
När jag jobbade förr så var söndagar alltid prepp-dagen inför veckan och jag ska försöka hålla det framöver. 
Jag gillar ju min mat så jag ser alltid fram mot matlådorna tack och lov, och det är roligt att ha något att styra upp på söndagar.
 
Det är ju väldigt simpla recept som inte ens borde kallas recept egentligen med så få ingredienser och moment.;
biffar = Tinad sojafärs som blandas med ägg + kryddor. Jag använder mig av gurkmeja, svartpeppar, ingefära, vitlökskrydda, paprika och nu det nya tillskottet riven muskot. Blanda ihop och grädda på plåt i ugn. Dessa kommer att ätas med sötpotatis samt tomat + spenat samt en skvätt äppelcidervinäger och rapsolja.
 
korvgryta = Koka upp passerade tomater med havregrädde. Slanta i sojakorv och squashbitar. Kryddar med samma som ovanstående kryddor. Låt sjuda några minuter innan färsk spenat tillsätts (eller frysta kuber). Vänd runt lite snabbt så inte spenat förlorar allt för mycket. Serveras med äppelcidervinäger (standard till allt) och rapsolja det med.
 
Det är småsaker som går att förbereda men som ändå ger mycket;
¤ Fryser in lite biffar som även kan fungera som snabbt mellanmål med lite majjonäs på t.ex.
¤ Kokta ägg håller sig i kylen flera dagar, och även utanför kyl (i väska) under en dag. Antingen skivar jag dem på rågbröd som jag torrostar samma morgon, eller på risbröd, eller endast med majjo som förvaras i miniplastlåda.
¤ Mellanmålen för mig består oftast av sojaproteinpulver. Även om jag helst vill äta fräscht och grönt så tycker jag det är ett smidigt mellanmål som undantag. Detta lägger jag i en liten bytta med sesamfrön, kokosflingor och torrostade solrosfrön. Vid behov tillsätter jag sen vatten och blandar runt, som jag kan äta på bussen hem när jag slutar efter 15. Eventuellt kan jag "lyxa" till med Pressbyrå-te.
 
Så har man gjort lite av denna dag också! Så himla trött. Första dagen av mensen nockar mig alltid och är den jobbigaste, så jag är glad är det blev en söndag och inte vardag. Nu blir det eftermiddagslur tror jag.
 
sammanfattning av veckan kan man säga
söndagsreflektion,

Kommentera

Publiceras ej