Just nu: ensam hemma, ritblock, youtube, skitfin solnedgång- vill ha balkong.
 
Fin kväll ändå! Sambon jobbar 12h-pass inatt och kommer hem imorgon när jag åker till skolan så det är lite ovant. Men att vakna själv på morgonen är ganska skön egentid. Jag är ändå alltid först upp och sitter uppe en timme innan Tomas vaknar så det är ingen jätteskillnad. Men nu kan man strosa runt med kaffe och radio i bakgrunden utan att behöva smyga runt. Nu imorgon ska jag dock gå hemifrån 7.20 så det blir ingen superlång morgon hemma.
 
 
Idag har vi tagit 'riktig' söndag, dvs sovmorgon och inte så mycket aktivitet. Vi kom förvisso hem halv två inatt från Linköping (barnvakt) så det var tack o lov behövligt. Lite planering inför veckan, matlagning, ett träningspass när Tomas gick hemifrån men mestadels liggande framför datorn. Klämde in lite litteraturläsning men alldeles för mycket dator. Men det blir ju ändring på det snart, nu när skolan sätter igång nästa vecka. Delade känslor inför det men mestadels positivt såklart.
 
Den tidiga morgonen beror på att jag ska åka tidigt till mitt pass biblioteket. Det kan ju låta överdrivet att komma dit strax innan 9 när jag får komma när som mellan 8-18 men då går ju hela dagen åt att invänta en tid och jag gillar att få saker gjorda på morgonen. Så frukost tas med och sen kommer jag hem lagom till lunchtid, 12.30. Perfekt!
 
På tal om lunch - dagens lunch blev fullträff (igen..:))
----------------------------------------
 
Rättika med sojafärs
 
¤ rättika, i bitar
¤ squash/zucchini, i halvmånar
¤ sojafärs
¤ smågrönt (spenat, mangold, rucola etc)
¤ sallads/fetaost
¤ havregrädde
¤ smör/olja
 
Koka rättikan i ca 7 minuter. Stek under tiden färsen med squashen i smöret, på låg värme. Krydda med svartpeppar, gurkmeja, currykrydda, vitlök och chilipeppar (anti-inflammatoriska kryddor). 
Häll av rättikan och tillsätt bitarna i stekpannan med det andra. Rör runt ordentligt och stek på låg värme några minuter till.
Häll i ett par msk havregrädde med lite vatten och låt puttra några minuter. Vänd i de gröna bladen och låt mjuka cirka 1 (en) minut.
 
Servera med ost och surkål! Och äppelcidervinäger + rapsolja:)
 
------------------------
 
Grönsaker med sojafärs är ju min standardmat så nu försöker jag köpa andra grönsaker när jag handlar, för att få lite andra ingredienser i magen. Rättikan är en av dem som jag har kollat på länge. Den är ju lite dyrare än det jag brukar handla men väl värt eftersom den håller länge för en person. Har gjort en gratäng på den bland annat!
Gör lite goda luncher nu för tiden så det poppar upp recept här då och då när jag kommer ihåg. Maten är roligare nu när jag har ett mål att sikta mot. Mer avdramatiserat och nyfiket. Nog om det, annars blir det långt inlägg.
 
Mot ny vecka ----->
 

Kommentera

Publiceras ej