303 g rättika
193 g squash
1 ägg
 
2 dl plantbaserad matlagningsgrädde (oatly eller Planti)
2 dl sojadryck (el. havredryck)
salt och peppar (+ vitlök och rosmarin för min del)
 
Sätt på ugnen på 200 grader. Skala rättikan och invig sen mandolinen som har stått och dammat i skafferiet. Akta dina fingrar! Hyvla fina, jämna rundlar av rättikan och squashen.
 
Smörj en mindre ugnsform och lägg i rundlarna i omlott eller blandat.
 
Blanda i en bunke grädden med sojadrycken. Vispa i ägget och krydda.
Häll över i formen och grädda ca 30 min.
 
 
Utan mejerier och med en mindre dos kolhydrater (dem i rättika och squash fungerar oftast bättre än potatis och andra rotfrukter) så är den snällare för de flesta IBS-magar och ett bra alternativ till potatisgratäng. Istället för ägget kan en ta havre-fraiche för mer stabilitet. Havre kan vara känsligt men det är väldigt individuellt vad en kan äta. Lök brukar inte heller fungera men för min del gå vitlökspulver bra, istället för fibrerna från färsk vitlök. Sojaprodukter är också väldigt individuellt men det är bara att ersätta med alternativ en vet fungerar.
 
Experimentera även helt vilt med grönt du gillar!:)
IBS,

Kommentera

Publiceras ej