Min lördag skulle ju ha börjat med hinderbane-träning men efter en relativt (ofrivilligt) sömnlös natt så ställde jag in för min del. Pressa kroppen i det läget är inte snällt när det inte är nödvändigt. Så istället tog jag det lugnt i soffan med morgonkaffet och förberedde en värmande frukost. Ställde mig och stekte en omelett som omväxling, innan jag sen la mig i sängen igen med bok och smått powernapande. 
 
För att piggna till tog jag en promenad innan lunch för att sen åter sätta mig med bok. När jag kände att lunchen hade landat någorlunda skrev jag ihop ett hemmapass, inspirerat från några videos från youtube. Jag har nu, igen, börjat med mer fokus på styrketräning och dragit ned på löpningen. Jag har alltid periodiserat min träning naturligt och har även nu kommit in en period av tyngre styrketräning samt ett reglerande av kosten genom att långsamt öka intaget för att få igång ämnesomsättningen och få igång kroppen igen. 
 
Jag kommer inte gå in mer på kosten då det är personligt och bara utav mitt egna intresse. Sen kan det misstolkas av icke-insatta och det är inget jag orkar med. En blogg kommer alltid att läsas av, och tolkas, från olika perspektiv vilket kan missleda. Jag har i alla fall läst på som en bör och har koll på läget. Så länge det hjälper mig (och Tomas som sidoeffekt) är jag glad och trygg!:)
 
Så - igår snickrade jag ihop ett benpass som inte var direkt fokus på tungt utan att få upp pulsen med inslag av plyo-övningar. Cardio med hjälp av styrketräning är väldigt bra för utvecklingen och framför allt oerhört roligt inslag i seten! Jag körde också på tid så istället för att räkna antal reps är det koncentrerat arbete i 30 sekunder per övning (eller per ben om det är t.ex. utfall) innan jag byter till ny övning osv. Jag brukar sätta ihop några cirklar med 3 övningar i varje som jag då kör efter varandra X3 , utan vila. Vilan kommer mellan cirklarna istället men inte längre än att jag kollar på pappret vad jag ska göra och förbereda eventuella vikter att ta fram.
 
En cirkel jag hade igår såg ut såhär:
- hip thrusters (med skivstång)-- 30 sek
- pulsing squat -- 20 sek arbete (vila 10 sek) 20 sek arbete
- utfall med knälyft-- 30 sek/ben
         X3
 
Nästa cirkel efter det:
- sidoutfall med vikt -- 30 sek
- utfall med knälyft -- 30 sek/ben  (blev en ny favoritövning)
- squat med hopp -- 30 sek
        X3
 
Så med dessa cirklar kan man ju sätta ihop hur man känner för det. Tungt vs lättare, superset mellan två muskelgrupper, långsamt och koncentrerat vs puls osv. Välja några basövningar eller specifik muskelgrupp och fylla ut runt omkring. Ja det går att leka sig fram! Eller bara köra två cirklar koncentrerat under 30 minuter. 
 
På detta sätt blir träningen lite roligare och effektiv. Man måste chocka kroppen emellanåt och man ska absolut ha roligt under tiden! Släng in hopprep, danssteg etc. Jag brukar ibland ta en danspaus under en hel låt med diverse "aerobicsmoves", så länge jag studsar omkring och släpper på kroppen lite. 
 
Jag hade bara 3 cirklar plus en uppvärmningscirkel. Allt som allt blev det ca 40 min effektiv träning.
:D
 
Sen blev det snabb dusch och ombyte för en promenad in till stan och iväg på födelsedagsfest! Där blev det en del twister vilket byggde på dagens träning tror jag. I alla fall om en, som jag, envisas med att köra flera omgångar och inte gärna ge upp. Stort sett det enda spelet jag tycker om hehe
 
 
Nöjd med min lördag måste jag säga. Dessutom blev det ju träningslek både på hemma- och bortaplan.
Och denna söndag är lagom seg men ändå njutbar. Som det ska med andra ord.
söndagsreflektion,

2 kommentarer

Lars Gustafsson

13 Aug 2017 15:15

Bra jag gillar att du gör din träning till en lek och hitta rätt kost svårt tycker jag. Jag som är träningstimmar och ska försöka göra som du. Som en lek
Braaaa

Svar: Träning ska ses som lek tycker jag, så länge man är på amatör-nivå så:) Det finns så många olika discipliner inom träningsvärlden(utöver löpning och ren styrketräning) så jag tror man alltid kan hitta något lockande. Hoppas du finner lekglädjen!:)
Maria

Rebecka

13 Aug 2017 15:35

Så inspirerande inlägg! Jag kör också eget program hemma i garaget 💪💪

Svar: Vad roligt att höra! Ja, det går ju faktiskt att få till det bra hemma också:) Så lyxigt med garage! Jag och min sambo får dra fram alla vikter under sängen och köra på den lilla yta som finns i vår 32 kvm haha Men allt går. Tycker hemmaträning har blivit bekvämt - man kan köra den musik man vill och inte bry sig om att visa hänsyn till nån;)
Maria

Kommentera

Publiceras ej