Hemmaträning har blivit en vana för mig nu. Vi har (eller Tomas har rättare sagt) skivstång och vikter hemma plus chinsstång i dörröppningen, och jag har bidragit med gummiband. Vi har även köpt till en pilatesboll till kollektionen samt min lilla foamroller. En ganska bra samling till att kunna träna hemma på en mindre yta.
Vi har en liten öppen yta som går att träna två på men oftast passar jag på när jag är ensam hemma. Ibland kör vi tillsammans och hjälper varandra men tränar man själv kan man bre ut sig och behöver inte ändra på vikterna mellan varje rep.
 
Jag började på gym 2010 fram tills våren 2016 när mitt kort gick ut och jag inte kände för att förnya. Jag orkade inte mer. Sen kom operationen mellan och jag började så småningom på ett nytt gym, Fitness24. Trivdes inte jättebra varken i själva lokalen eller rent mentalt. Så jag sa upp det och har fortsatt hemma. Det är så mycket lättare att få till träningen, tycker jag personligen. Bara att ta fram allt när man är sugen, se ut hur man vill, lyssna på valfri musik, eller se dokumentär, och låta hur mycket som helst etc. Vi har ju även utegymet intill oss i skogen som underlättar motivationen.
 
Så igår gjorde jag ett hemmapass igen. Fokus på ben igen, men inte direkt plyo som sist. Tog ända till kl 17 innan jag kom igång. Eftersom jag hade sovit dåligt den natten, och dessutom krånglade magen lite, så hade jag väldigt låg energi. Men efter ett mellanmål kände jag mig lite mer energisk och då jag tränar hemma känns det lättare att pröva sig fram, köra lite och lätt, sluta om det inte kommer igång. Men jag kom igång ganska bra ändå! Min mentala inställning var att känna efter och om inte annat- bara sänka vikterna. 
 
 
Gummiband, hantel med lättare vikter, skivstång plus ett ihopknutet gammal gummiband (med ny funktion- här slängs inget).
 
Det ihopknutna gummibandet fungerar som motstånd i uppvärmningen och som extra fokusering vid ex. knäböj. (Strumporna är till för att det drar så himla mycket i huden annars).
 
 
Så en bra uppvärmning till ben tycker jag är detta - sidogång med gummiband. Man går som krabbgång åt sidorna, fram o tillbaka, med ständigt aktiverade lårmuskler. Detta varvar jag med knäböj utan vikt.
 
Jag gör den ibland mellan reps också, som mellanövning. Den sitter också kvar vid knäböj då du tvingas fokusera på att få ut knäna ordentligt, så en inte riskera att vika in knäna och göra sig illa.
 
 
Det hela gummibandet används väldigt mycket. Jag sätter den i räcket av vår franska balkong så det går att använda flera lägen och nivåer, oftast till olika roddövningar. Då kan den nästan användas som cablecross. Igår till olika bensving. När man är hemma får man vara uppfinningsrik. Det används stolar, räcken etc. för att så mycket som möjligt kunna kopiera gymövningar.
 
Här ovan gjorde jag mina raka marklyft tyngre genom att ha gummibandet över stången och stå på varsin ände. Klev sedan av för att göra dropset med lägre vikt utan att behöva pausa för att ta bort vikterna på sidorna. Varvade dessa raka marklyft med utfall med bakre benet på sängkanten. Enkla superset som tar väldigt mycket.
 
 
Ännu en hemmaträning där man får leka sig fram. När det kom en bra låt fridansade jag mellan seten - det är svårt på ett vanligt gym!

Kommentera

Publiceras ej