Yoga har funnits till och från sen 2011. Började med Ashtanga, på lektioner, men det blev för dyrt att fortsätta så jag körde på hemma istället. Men tyvärr rann det lite ur sanden då det blev för strikt att följa en serie, och jag blev smått uttråkad av samma mönster. Jag yogade till och från ett par år, vissa månder mer andra mindre. 
 
Ungefär för 1-2 år sen fastnade jag lite djupare. Fortfarande med ashtangans serie som grund men med ett annat utbyte och effekt. Jag fick ut mer av det, rent mentalt. Jag hade stressig period, igen, och behövde verkligen lugnet. Jag hade även löpningen men det går ju inte varje dag så yogan blev ett alternativ, ett komplement.
 
Sen svävade jag iväg igen periodvis där yogan fortfarande inte var prioriterat utan mer ett måste för de stela musklerna. 
 
Men nu, sen kanske ett år tillbaka, har jag tagit det till mig. Den stora skillnaden blev när jag slutade följa serien och körde mitt egna. Kände flow och gick efter det. Kände efter vad jag ville göra idag, var kroppen drog sig. Man kan nog se det mer som stretchövningar i ett flöde. Rörelserna följer andningen och du får ett flow som du bestämmer själv. 
 
Jag har också kollat hur många instagram som helst i tips på ställningar och flow som jag tar fram när jag känner mig nyfiken på utveckling. Men ibland väljer jag ut 3-4 övningar som får bli en miniserie jag kör om och om igen till andning och monoton musik i bakgrunden. Därför blir det ibland mer som meditation och fokusering och andra gånger lite mera fysisk. 
 
Konton jag följer är få men innehållsrika. Jag har medvetet sållat bort dem som gett mig kroppsångest och prestationskrav vilket gör mer än vad man tror.
 
Rachel Brathen (yogagirl) såklart!
 
Har också sparade videos från youtube som jag kollar när jag vill känna motivation eller få inspiration. Eller bara fascineras
 
Det man får tänka på är att yoga inte bara ska vara huvudstående eller raka knän. För min del handlar det om att leka med kroppen, andas och fokusera. Med 14 år som cirkusartist i bagaget är det förstås en fördel inför yogan och ett sätt att upprätthålla lekandet men med mindre krav på perfektion. 
 
Det finns fortfarande perioder med yogan men varje vecka finns den där. Oavsett om det är 10 min eller 50 min. 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej